Technická analýza - R27
Vůz R27
Klíčovou vlastností Renaultů je spolehlivost, rychlostně byli Francouzi minulý i předminulý rok během sezóny překonáni Ferrari, respektive McLarenem.
Bob Bell zmínil menší problém v oblasti přítlaku na přední část vozu. Podle něj ho má R27 v současnosti dostatek, ale chybí možnost ho zvýšit. Je tedy třeba se zaměřit na vývoj přední části vozu, aby měl Renault i v této oblasti rezervy.
Přední část vozu
Nový R27 převzal od svého předchůdce technické dimenze. Rozchod kol, délka převodovky a monkokou, V-kýl - to vše zůstalo stejné. Před prvním závodem se změní nos vozu, přední přítlačné křídlo a přední difuzor.
Boční část vozu
Bočnice vozu jsou úplně nové, obklopují nové chladiče a nové výfukové potrubí. Monokok je širší, ale bočnice jsou užší. Významnou změnou jsou křídla na bočnicích, které v sobě integrují zpětná zrcátka. Bob Bell nepovažuje takto zasazená zrcátka za významnou záležitost, je to spíše zajímavost. Dino Toso potvrdil, že se zrcátka nacházejí v "brázdě" za předními koly, čímž se minimalizuje jejich vliv na zbytek aerodynamiky vozu. Jezdcům slouží zrcátka údajně stejně dobře jako v minulosti, navíc lépe vidí na přední kola. Na druhé straně trpí zrcátka vibracemi, ukázalo se to již během testů. To je ale prý kompenzováno jejich větším odsazením od jezdce.
Další zajímavostí těchto křídel na bočnících je jejich tvar, který pokračuje směrem k zádi vozu až za bočnice. Ve skutečnosti sice nejsou tvořeny z jednoho kusu z důvodu možnosti demontáže krytu motoru, ale svojí činnost plní dobře. Ta spočívá v oddělování špinavého vzduchu mimo zadní přítlačné křídlo a naopak směrování čistého toku vzduchu na křídlo, aby se zvýšil přítlak.
Výfukové potrubí nyní vyčnívá ven z těla vozu. Vše kolem bočnic a krytu motoru je kompaktnější.
Zadní část vozu
Převodovka má skříň z titanu, která je na kritických místech zesílena uhlíkovými vlákny. Samotná převodovka bude letos poprvé řadit bez ztráty přenášeného výkonu. Konkurenti Renaultu mají obdobnou převodovku všichni.
Koncept zadních tlumičů je stejný jako u R26. O něco kratší kryt motoru nechá část tlumičů vyčnívat ven, což je poněkud zvláštní řešení, ale je potřeba si počkat na testy v Barceloně, zda-li bude tento koncept zachován.
Motor je evolucí předchůdce, zejména kvůli novým pravidlům, která zmrazila vývoj pohonných jednotek. To by neměl být pro Renault problém, protože jejich motor byl minulý rok považován za jeden z nejlepších jak v oblasti výkonu, tak i spotřeby a velikosti chladičů.
Teprve první závody napoví, jestli tradiční cesta evoluce pomůže Renaultu obhájit titul mistrů světa.
Zadní přítlačné křídlo a difuzor také nebyly představeny ve své finální verzi. Renault má unikátní difuzor tvarem prostředního "tunelu" a bočním kanálům vypomáhá zavěšení zadních kol. Podlaha vozu je překlenuta dvěma zvláštními díly mezi difuzorem a koly. Jejich funkce není zřejmá, ale soudě podle obdobných zařízení u ostatních týmů mají asi za úkol vylepšit funkčnost difuzoru.Nové pneumatiky Bridgestone vyžadují více váhy na předek vozu, takže ex-Michelin týmy musely přesunout některá závaží dopředu, aby více zatížily přední část vozu. Tento přesun hmoty je nutné vyvážit prací na aerodynamice, konkrétně na středu aerodynamického tlaku. To je ekvivalent hmotnostního těžiště, tj. bod, ve kterém jsou zadní a přední přítlak v rovnováze. Tento bod se obvykle nachází pár procent za těžištěm vozu. A pokud se těžiště vozu posune dopředu, musí se tento aerodynamický bod posunout za ním.Nový Renault je vizuálně evolucí svého předchůdce R26. Motor či monokok zapadají nejvíce do linie R26, největších změn doznaly bočnice a převodovka. Podle Boba Bella se však jedná pod povrchem o zcela nový vůz. Vůz Formule 1 se skládá z 6000 až 7000 dílů a podle Bella se každý díl zkoumal s otázkami, zda je možné jej udělat lehčí, kompaktnější či pevnější. Tato činnost je náročnější a vyžaduje více času než změny, které jsou viditelné pouhým okem.