Rozhovor s Fernandem(182)
Jak se vám dařilo ve čtvrtek?
"Myslím, že jsme víceméně na stejné úrovni jako jsme byli v posledních dvou Grand Prix, což znamená za top týmy. Jen bojujeme s různými soupeři. V Turecku to byl tým Red Bull a tady to vypadá na tým Williams, který se zde předvedl lépe, než jsme očekávali, takže si myslím, že budeme bojovat právě s nimi."
Je zde velmi jednoduché trefit bariéru, že?
"Ano, není zde žádný prostor pro chyby. Vyzkoušeli jsme si to tu znova. Do zatáčky jedna jsem začal pozdě brzdit a ztratil jsem zadní spojler, bylo nemožné jej rychle opravit. Stačí jen malý dotyk stěny k poškození vozu."
Je těžké jet zde s Renaultem?
"Ano, je to těžké. Nelson (Piquet) byl v dopoledním tréninku osmnáctý a v odpoledním se umístil na patnáctém místě, taky jsem se s tím pral. Máme více problémů než ostatní, ale myslím že máme možnost se ještě zlepšit a máme určité nápady na změnu na voze pro sobotní kvalifikaci. Ta je zde velmi důležitá, ani ne závod, ale kvalifikace je tento závodní víkend našim hlavním cílem."
Jaké je tajemství pro zajetí skvělého kola?
"Štěstí! Všichni se zde snaží dosáhnout maxima, někdy se ovšem dostanete blízko ke svodidlům a získáte desetinu nebo tak něco, někdy se snažíte zopakovat toto kolo a už se nedostanete tak blízko a tu desetinu prostě ztratíte. Je to vše o velkém štěstí, o tom není pochyb."
Je zde důležitá odvaha, je důležitější než na jiných okruzích?
"Ano, ale odvaha přijde, když máte vyvážený a rychlý vůz. Takže vlastně je to stejné, jako na jiných okruzích. Když máte dobrý vůz jedete rychle, a tady, pokud máte dobrý vůz, získáte odvahu a jedete rychle."
Tvrdší směs pneumatik se zdá pro tento závodní víkend lepší, co si myslíte o měkčí směsi?
"Nic moc, první kolo, co jsem na nich jel, jsem havaroval a na druhé sadě jsem odjel pouze dvě kola a nevylepšil jsem svůj čas, takže z nich nemám dobrý pocit. Myslím si, že pro nás bude tvrdší směs závodní a tu měkčí, s ohledem na informace týmu, si zvolíme na kvalifikaci, ale nejsou to jen naše informace, protože jsem nevyužili test."
V Barceloně jste jeli vemli agresivní strategii a tady to vypadá, jako správné místo na to, zkusit to znova?
"Nevím jakou strategii zvolíme na sobotu, ale myslím, že zde množství paliva moc nerozhoduje. Na některých okruzích vás (o) deset kilo (méně) paliva dostane do boje o prvenství, nebo do prvních dvou řad na startovním roštu. Tady získáte desetinu možná 0,15s, takže potřebujete o 20 až 30 kilo paliva méně a to znamená, že ujedete o dvacet kol méně než ostatní a to není zrovna dobré."
"V Monaku si se strategií moc nepohrajete. I když to vypadá, že abyste se dostali do první řady jedete vždy lehčí. Nebo jedete s těžkým vozem, ale máte jistotu v závodě. Na konci dne vždy volíme strategii dvou zastávek v boxech a tým se rozhodne, jestli zastavíme dřív nebo později, nebo v těch samých kolech, jak bylo plánováno, není to nic mimořádného."
Předpokládal jste, že se dostanete na tuto pozici (sedmé místo)?
"Myslím, že jsme na pozici, kterou si zasloužíme. A je to pozice, kterou potřebujeme za poslední tři závody změnit. Protože když přijedete do Monaka, myslíte, že je něco jinak, protože toto je zvláštní trať a vy doufáte, že vůz se bude chovat jinak na úplně jiné trati. Ale to byla vždy jen naděje, dnes jsme více realističtí."
Jak velký je rozdíl, jet v Monaku bez kontroly trakce a brždění motorem?
"Moc se nezměnilo. Očekával jsem větší rozdíly. Předpokládal jsem, že v zatáčkách budeme jezdit na vyšší rychlostní stupeň, abychom předešli prokluzu kol a podobným věcem, ale v pomalých zatáčkách jedeme na jedničku a kola se moc neprotáčí."
Bylo obtížné najít zde rytmus?
"Moc ne. Myslím, že v prvních pár kolech to bylo o něco horší, protože si na to musíte dávat větší pozor, ale pak se s tím naučíte pracovat. Pak už jedete úplně normálně a máte pocit, že celé ty roky to tak bylo. Necítíte se nějak jinak."
Je zde nějaký další specifický problém s vozem?
"Nemáme zde dokonalou přilnavost, o tom není pochyb. Ale jinak nejde o specifický problém. My měli v úvodních závodech problém s trakcí, ale tady si myslím to není zas tak špatné. OK, máme problémy s trakcí, ale ostatní mají své problémy. Myslím, že celkově je zde problém s přilnavostí, kde jsme nedosáhli potřebné úrovně"
Když je teď v Q3 méně času, než minulý rok, obáváte se, že bude na trati provoz?
"Uvidíme. Kvalifikace v Q1 bude obtížná, protože jedou všechny vozy. Ale tenhle rok je o dva vozy méně, takže možná na to budeme mít o něco víc místa. Víme, že je to obtížné a mluvili jsme o tom na briefingu jezdců. Snažíme se pomáhat si, aby si jezdci kontrolovali dění kolem sebe, pokud jsou v pomalejším kole a podobné věci. Také tým by měl jezdce informovat, jestli se k němu přibližuje rychlý vůz, takže vědí kdy ho mají pustit. A myslím, že díky tomu v sobotu k ničemu zásadnímu nedojde."
A Q3?
"Myslím, že proběhne standardně. Dvě sady pneumatik a nebude moc práce. Možná zajet tři kola, ale nevím jestli to bude možné."
Zdroj: F1 Sports